torstaina, syyskuuta 08, 2022

Praha, syyskuu 2022. Osa 2: Kulkeminen

Kulkeminen Prahassa on melkoisen helppoa, nopeaa ja edullista. Tarjolla on julkisia kulkuvälineitä metroa ja ratikkaa, sekä bussia. Näihin kaikkiin pääsee samalla lipulla, jonka 24/72 tunnin lippu käy myös Petrin mäellä olevaan Funikulaariin. Metro on tietenkin nopein paikasta A paikkaan C, eli jos olemassa olevien kolmen linjan varrella oleviin pisteisiin kulkeen niin sillä sitten. Ratikalla pääsee miltei joka paikaan ainakin vaihtamalla. Busseilla ei tullut kuljettua, niistä ei pysty sanomaan mitään. 

Prahassa toimii myös Über ja Bolt taksifirmat. Sovelluksen avulla saa helposti auton, jos julkisilla ei halua kulkea. Ja tietää hinnankin etukäteen. Ja jos matkustaa vähän kauemmaksi Prahasta, niin Tsekin junaliikenne toimii hienosti, edullista sekin.

Kohti syvyyksiä. Matka metroaseman laitureille voi olla joskus pitkä.

Lipun saa automaatista jokaiselta metroasemalta.  Tarjolla on monenlaista lippua, mutta ehdottomasti kannattavin, varsinkin pidemmällä reissulla, on 72 tunnin lippu. Hintaan 330 Korunaa, tätä kirjoittaessa n. 13,50 €. Sillä saa matkustaa miten vain haluaa julkisilla 3 päivän ajan. Tärkeää on, että lipun leimaa ensimmäisellä kerralla, kun johonkin julkiseen menee. Metroasemalla liukuportaiden yläpäässä olevalla koneella ja ratikoissa sisällä olevalla koneella. Lippu tosiaan leimataan vaan kerran! Lipun tarkastajia kulkee julkisissa ja niitä todellakin tarkastetaan. Ja tottakai leimaamattomalla tai vanhentuneella lipulla kulkeminen aiheuttaa tarkastusmaksun. 

Kannattaa tutustua metrokarttaan, niitähän löytyy netistä. Metroasemat ovat paikkapaikoin syvällä, liukuportaat ovat pitkät ja jyrkät. Syynä tähän lienee se että kylmän sodan aikana kun pelättiin ydinsotaa, metroasemat ja tunnelit olisivat toimineet suojina Prahan asukkaille. Liekö totta vai tarua? Metrossa niin kuin ratikoissakin on hyvät kartat ja näytöt mitkä kertovat missä mennään




Ratikka on hieno matkustusmuoto. Hieman toista kuin meillä täällä Tampereella. Raiteita menee vähän joka paikaan ja ratikat kulkevat miltei taukoamatta päivä aikaan. Samalla pysäkillä pysähtyy monta eri linjaa ja kulkeminen ympäri kaupunkia on taattua. Ei tosin niin nopeasti kuin metrolla, mutta samalla saa hyvän käsityksen kaupungista ja näkee maisemia, mitä ei metrossa maanalla näe. Ratikalla ja 72 tunnin lipulla voisi ehkä korvat Hop-On/Hop-Off bussit. Tosin selostusta ratikassa ei ole.





Tosiaan Petrin mäelle nousee Funikulaari jossa pääsee kulkemaan näillä 24/72 tunnin lipuilla.

Funikulaariin ja ylös mäelle.

Matkustettiin näiden päivien aikana junallakin. Tehtiin retki Karlstajnin linnalle, siitä erillinen postaus, n. 40 minuutin junamatka päähän Prahasta. Ja paikallisjunalla tietenkin. Juna lähti Prahan päärautatieasemalta, asemia on monta Prahassa, ja liput maksoivat 62 Korunaa suuntaansa per lärvi. Eli tätä kirjoittaessa n. 2,55 €.Siistiä ja nopeaa matkustusta.

Prahan päärautatieasema

Tämä juna menee johonkin muualle kuin Karlstajniin

Prahan päärautatieasema

Reissulta tarttui melkoinen määrä valokuvia kennoille. Pääset katsomaan niitä helpoiten Flickrin Praha -albumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tämän blogin kommentit tarkastetaan ennen julkaisemista. Epäasialliset kommentit tullaan poistamaan.