maanantaina, heinäkuuta 13, 2020

Sähköläski GZR RAW

Reilu 5000 km poljettu menemään verkkokauppa.comin GZR RAW sähköläskillä. Kesät talvet poljettu säässä kuin säässä menemään niin työmatkaa kuin hupiajelua metsässä ja poluilla. Jonkin verran kokemusta siis on tullut hankittua vajaan 1½ vuoden aikana. Isompia remppoja ei pyörälle ole tänä aikana ollut tarve tehdä. Huoltoja tietenkin, niistä on pitänyt huolen M&M Pyörähuolto Tampereen Itsenäisyyden kadulla. Jos jotain haluaisi tehdyistä rempoista eritellä niin yksi kuluva kohde jota on joutunut korjaamaan ja vaihtamaan ovat ketjut. Sähkömoottori kuluttaa ketjuja melkoisesti verrattuna "luomupyörään". Kertaalleen katkenneet ja huollossa vaihdettu venyneinä. Toinen kuluva kohde on jarrupalat. Ne tuntuvat kanssa kuluvan vaudikkaammin kuin luomu Konassa. Mutta yleisarvosanana antaisin pyörälle hinta-laatu suhteensa jopa 4/5. Näin kestävyyden ja huollon tarpeen suhteen. Itse olen tietenkin hölmöillyt maastossa ja rikkonut vaihtajan korvakkeita ja renkaita, kuluvia osiahan nekin ovat.

Nyt sitten löi vähän isompaa ongelmaa peliin. RAWin akku sanoi työsopimusta irti. Näin ainakin analysoimme pyöräkorjaajan kanssa tilannetta. Akku kyllä ottaa virtaa vastaan latauksessa ja pitääkin sitä itsellään ihan normaalisti. Mutta kun akusta ajaessa otetaan tehoja irti, tehoasetuksilla 3-4-5, niin akku tyhjenee hetkessä ja avustus sammuu. Hetken levättyään akku nostaa itsensä ylös uudelleen tosin mittarin mukaan virtaa ei enää ole niin paljon kuin ennen tyhjenemistä. Onko joku kenno rikki? Tai oikosulussa? Pienillä tehoilla akulla pystyy vielä ajamaan, mutta tilanne huononee hetki hetkeltä.

Aikaisemmin akulla on pystynyt ajamaan helposti 60-80 km kantamalla, säästeliäästi kun ajaa niin jopa 100 km. 30-40 km normaalilla maastolenkillä tehoilla 2 50%, 3 30% ja 4-5 20% noin arvoja, akun kulutus on ollut noin 50-60%. Nyt ei enää vastaaviin lukuihin päästä. Pyörän tietokone on melko surkea, siitä on vaikea ottaa tietoja ulos, eli yllä oleva on mutu-tietoa. Tarkkoja speksejä akun lataussykleistä ei ole saatavilla, mutta laskennallisesti akku on ladattu ainakin 125 kertaa (5000 km/40 km {arvioitu keskimääräinen ajomäärä}). Melko vähän mielestäni. Tosin akku on ollut ennen omaa käyttöäni varastossa seisomassa ainakin ½ vuotta, ehkä jopa 8-9 kuukautta. Mitä tämä säilytys on tehnyt akun varauskyvylle? Ja akkuhan on Kiinan ihme eli Bafang keskimoottorin mukana tullut paketti, Hailong type 4 pin. Speksien mukaan Panasonicin kennoilla tehty, varmuuttahan tästä ei ole.

Edessä oli siis uuden akun hankkiminen. Vaihtoehtona olisi ehkä ollut vanhan uudelleen kennottaminen, mutta sitä ei tosissaan ruvettu miettimään. Uuden akun pohjassa on tiedot 46.8 V 14 Ah Li-ion Battery/655.2 Wh Sanyon lennoilla. Kiva nähdä mihin näillä spekseillä päästään. Uusi akku tilattiin Verkkokauppa.comista mistä pyöräkin on aikoinaan hommattu. Tuli päivässä Helsingin varastolta tänne Tampereelle.

Ensi lataaminen kotona, sitten akku kiinni pyörään ja ajoon. Mielenkiinnolla odotan tulevaisuutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tämän blogin kommentit tarkastetaan ennen julkaisemista. Epäasialliset kommentit tullaan poistamaan.