perjantaina, syyskuuta 24, 2010

nurkkaus.net Testaa: Miniatyre Gyro Helicopter Thunder. Koelentoa

Nyt on sitten päästy koelentämään ja vähän enemmänkin lentämään verkkokauppa.com:in Miniatyre Gyro Helicopter Thunder (45347) kauko-ohjattavaa helikopteria. Yhdellä latauksella saadaan noin 4-5 minuutin lentoaika, mutta noin 3 minuutin kohdalla rupeaa jo huomaamaan että akusta alkaa olla potku vähissä. Kaasulla ei enää saa nopeaa vastetta nousemiseen, ja muutenkin liikkeiden vaste alkaa hidastua. Kopterin lattaminen onnistui todella hyvin mukana tulleella USB-johdolla, eikä vie kuin muutaman minuutin kun akku on täynnä. Ohjaimesta lataaminen on huomattavasti hitaampaa.


Itse kopteri on kyllä yllättävän vakaa hintaansa nähden, ja yllättävän helppo lenttää. Tosin aivan paikallaan kopteri ei leiju, vaan on kokoajan pienessä liikkeessä. Joko ylös-alas suuntautuvassa tai sitten sivuttaisessa liikkeessä, pienillä ohjausvivun liikkeillä on kuitenkin hallittavissa. Ohjaimessa olevista hienosäätönapeista ei hirveästi ole apua koneen lennon säätämisessä


Sinänsä kopteri on yllättävän laadukasta tekoa ja muutenkin hyvä laatuinen. Kahta pääroottoria pyörittää molempaa oma sähkömoottorinsa, toinen akselin taka-puolella ja toinen etupuolella. Nämä nostavat kopterin ilmaan ja kääntävät horisontaalisesti kopteria. Sivusuunnassa tällä kopterilla ei pysty lentämään. Takana on oma sähkömoottorinsa ylöspäin suuntautuvalle potkurille, joka pyörii vain tarvittaessa. Eli toiseen suuntaan pyöriessä se kääntää pyrstoä hieman ylöspäin ja kopteri lentää eteenpäin. Ja toisinpäin, kääntää pyrstöä hieman alaspäin ja kopteri lentää taaksepäin. 



Kopteri kestää pieniä kolhuja hyvin. Näin harjotellessa kopteri on lennellyt päin seiniä, lamppuja ja huonekaluja. Tähän asti ainoat vauriot ovat olleet roottoreiden lapojen kääntyminen ruuviensa alla. Törmäyksen voimasta roottorin lavat kääntyvät ja näin antavat hieman periksi, eivätkä mene niin helposti poikki. Pieniä naarmuja lapoihin on toki tullut ja mikäli lapoja ei suorista tarkasti törmäyksen jälkeen kopteri lentää epästapiilisti ja sen hallitseminen on mahdotonta. Yhden "pakkolaskun! jälkeen alemman roottoriparin voimansiirrosta tippui yksi hammasratas paikoiltaan eikä roottori pyörinyt kunnolla. Tämä korjaantui painamalla pinsetillä hammasratas akselillaan takaisin omalle paikalleen. Hetki kyllä meni vian paikallistamiseen.

Tästä on hyvä jatkaa, ja harjoitella pitämään kone ilmassa ja lentämään haluttuun suuntaan.

2 kommenttia:

  1. sama vika ,mutta en saa korjattua voisitko laittaa jonkun videon tai kuvan miten sait korjattu ?

    VastaaPoista
  2. Ikävä kyllä ei ole kuvaa eikä videoa mahdollista laittaa tästä viasta. Eikä enää ole mahdollista kuvatakaan, kopteri on jatkanut matkaansa meiltä jo eteenpäin.

    VastaaPoista

Tämän blogin kommentit tarkastetaan ennen julkaisemista. Epäasialliset kommentit tullaan poistamaan.