lauantaina, joulukuuta 31, 2011

Mikä on nopeaa palvelua?

Tuli tässä joulunpyhinä pieni talotekninen ongelma, johon piti saada asiantuntija apua. Ei mikään sellainen, joka olisi vaatinut nopeaa reagointia, ongelma voi hyvinkin odottaa päivän pari. Ei ongelma itseasiassa ollut edes sellainen mitä en itse pystyisi ratkaisemaan. Ei todellakaan, ongelman pystyisi hoitamaan pois päiväjärjestyksestä kuka tahansa, kenellä ruuvimeisseli pysyy kädessä, ja kuka sitä ruuvimeisseliä osaa vähänkin käyttää, ja joka osaa vaihtaa lampun. Tosiaankin lamppu on palanut. Vaihtaisin, ja ilmeisesti vaihdankin, sen aivan itse. Siis loppujen lopuksi.

Ongelman muodosti se, että palanut lamppu on rivitalon asunnon etuoven yläpuolella oleva lamppu, joka samalla kertoo asunnon numeron. Ja taloyhtiön korjaus-/huoltovastuutaulukon mukaan kyseinen lamppu kuuluu yhtiön vastuulle, samoin kuin sen vaihtaminen. En siis ruvennut itse lamppua vaihtamaan, vaikka niin olisin varmasti päässyt nopeammin ja kaikin puolin helpommin asian suhteen, vaan ilmoitin asiasta huoltoyhtiölle, että tulisivat vaihtamaan lampun kun se kerran heidän vastuulle kuuluu.

Tässä kohtaa herääkin pari kysymystä. Mikä on nopeaa palvelua? Kuinka nopeasti asioihin pitää reagoida? Paljonko huoltoyhtiöllä on vielä varaa huonontaa palvelua? Mitä sopimuksia ja lakeja rikotaan? Kenet voi laittaa vastuuseen asioista? Ja kuinka tällaisesta palvelusta pääsee eroon? Aika monta kysymystä, joihin ei varmaankaan löydy yhtä eikä kahta oikeaa vastausta.

Laitoin ilmoituksen rikkinäisestä lampusta ja sen vaihtotarpeesta huoltoyhtiölle tiistaina 27. joulukuuta aamupäivästä huoltoyhtiön nettisivujen lomakkeen kautta. Siihen kuvailin vian, ilmoitin vikapaikan osoitteen ja laitoin korjauskiireellisyydeksi ASAP. Ja nettisivut kuittasivat palautteen vastaanotetuksi. Tätä kirjoittaessa mitään ei vielä ole tapahtunut. Lamppu on yhä edelleen pimeä, vaikka välissä on kulunut 3 kokonaista arkipäivää. Ja tiedän, että huoltoyhtiön pitäisi, siis PITÄISI, käydä kerran päivässä pihassa tarkastamassa paikat. Huoltomies olisi siis aivan hyvin kerinnyt lampun vaihtamaan. Minusta ei vaikuta kovin nopealta palvelulta. Ja voiko edes näiden nettisivujen palautelomakkeisiin luottaa. Meneekö tieto eteenpäin. Edellisellä kerralla kun taloyhtiön pimeistä lampuista joku asiakas ilmoitti huoltoyhtiölle kesti 1 1/2 viikkoa eli 7 arkipäivää, ennen kuin lamput vaihdettiin. Ja sillä kertaa ilmoitettiin sekä paperisella vikailmoituslomakkeella että puhelimitse huoltoyhtiölle.

Ja kun kerran ulkovalot ja asuntojennumerovalot kuuluvat taloyhtiön vastuulle, joka on ostanut ylläpitopalvelun huoltoyhtiöltä, miksi asioita ei hoideta kuntoon? Tässä kohtaa ei kärsi mikään muu kuin huoltoyhtiön maine. Ja taitaa jokin palo- ja pelastustoimea koskeva laki ja asetus määritellä näitä valoja. Pelastuskaluston on esteettömästi päästävä kohteeseensa ja löydettävä se ilman suurempia ongelmia. Ja asunnon yläpuolella oleva numerovalo tai muu tunniste mahdollistaa kohteen löytymisen helposti. Nyt kun valo ei pala mahdollinen palastuskalusto ei välttämättä löydä oikeaan kohteeseen. Kuka kantaa vastuun mahdollisten lisävahinkojen synnystä?

Huoltoyhtiöllä tuntuu olevan hällä väliä asenne huoltopalveluihin ja riittää että saadaan myytyä palvelupaketti asiakkaalle, sitten voidaan unohtaa asiakas. Tosin onhan syytä myös asukkaissa, isännöitsijöissä ja taloyhtiöiden hallituksissa. Ongelmiin tulisi reagoida nopeasti ja päättävästi. Ja ennenkaikkea seurata palvelun laatua. Ja tehdä asukkaille riittävän selväksi mitä kuuluu huoltoyhtiön palveluun ja mitä ei. Tosin jos asukkaita ei kiinnosta, isännöitsijä on muussa kaupungissa ja hallituksen ihmiset ovat saamattomia kukkahattunössöjä jotka leikkivät piiri-pieni-pyörii leikkiä, asioihin on vaikea saada muutosta. Mutta tarpeen vaatiessa voi aina vaihtaa huoltoyhtiötä. Niissä on ainakin valinnan varaa, tosin voi olla että mennään ojasta allikkoon. Tässä tulee ikävä "vanhoja hyviä aikoja ja vanhanaikaisia talonmiehiä".

Ps. Jos jotakuta kiinnostaa, niin tämä nopeaa ja luotettavaa kiinteistöhuoltopalvelua tarjoava yritys on täällä Tampereella ja ympäristössä vaikuttava Pirkan talohuolto.

1 kommentti:

  1. Pakko hieman kommentoida omaa kirjoitusta. Eilen keskiviikkona kävi sitten huoltomies vihdoin ja viimein nutaamassa uuden lampun ulkovaloon. Eihän siinä kestänyt kuin 7 arkipäivää. Melkonen määrä päiviä. Liian kauan mielestäni.

    En uskalla edes ajatella minkälaisia vahinkoja tällä palvelunopeudella mahtaa syntyä jos kyse on jostakin isommasta ja vakavammasta vahingosta.

    VastaaPoista

Tämän blogin kommentit tarkastetaan ennen julkaisemista. Epäasialliset kommentit tullaan poistamaan.