maanantaina, heinäkuuta 18, 2011

Erään puhelinmyynnin tarina

Tähän väliin hieman omakohtaista kokemusta puhelinmyynnistä ja -myyjistä. Olen jo aikaisemminki ottanut kantaa tähän puhelinmyyntiin. Tosin aikoja sitten. Ja totesin sen melkoiseksi puhelinhäirinnäksi. Kyllä, tiedän että osasta puhelinmyyjistä pääsee eroon tekemällä suoramarkkinointikiellon maistraatissa. Mutta se koskee vain tiettyjä firmoja. Ja eroon pääsee myös tekemällä numerostaan salaisen tai olemalla jakamatta sitä joka paikkaan. Minun numeroni ei ole salainen, vielä. Ja vuodesta 1994 asti se on ehkä joutunut jos jonkinlaisiin tiedostoihin. Numeroani en vaihda, joten joudun ehkä kärsimään näistä kaikenmaailman puhelinhäiriköistä, joita puhelinmyyjiksi kutsutaan.

Mutta nyt itse asiaan. Kaikki alkoi 7.7. torstaina, kun minulle soitti joku ihminen If-vakuutusyhtiöstä. Hän aloitti puheensa tyypillisillä myyntipuheilla, joihin suhtauduin jo alumperinkin penseästi. Olen joskus muinoin ollut kyseisen vakuutusyhtiön asiakas, mutta olen palveluun ja heidän ammattitaitoonsa pettyneenä vaihtanut yhtiötä. Nykyiseen yhtiöön olen tyytyväinen, eli mitään syytä firman vaihtoon ei nyt ole. Kerroin tämän myyjällekkin. "En luota teidän firmaan, olen saanut suoraan sanoen niin paskaa palvelua että ette pysty vakuuttamaan minua teidän asiakkaaksenne." "Kämmäsitte jo perusasioissa. Auton vaihdon yhteydessä jouduin ilmoittamaan uuden rekisterinumeron viisi(5) kertaa ennen kuin se meni oikein. Eli neljä(4) kertaa teidän asiakaspalvelijanne, joka oli joka kerta eri, kuuli kolme kirjainta ja kolme numeroa väärin." "Ja tällä viidennellä kerralla meni sitten perheenjäsenen nimi vakuutuspapereissa väärin." "Tämä riitti minulle tästä yhtiöstä, jos ei pysty perusasioita saamaan oikein, niin kuinka käy monimutkaisten vakuutusasioiden?"

No puhelinmyyjä vain jatkoi myyntipuhettaan ja kehui omaa firmaansa. Totta kai. "Menneet ovat menneitä, eikä hän tiedä niistä mitään. Mutta tässä olisi hyvää vakuutusta tarjolla." Uteliaisuuttani päätin tarttua täkyyn ja pyysin häntä tekemään vakuutustarjouksen auton vakuutuksista (liikenne ja kasko), moottoripyörän vakuutuksista (liikenne ja kasko), kotivakuutuksesta ja kahdesta tapaturmavakuutuksesta. Luulisi että tälläinen potti saisi myyjän yrittämään. Sillä tiedän, että näissä vakuutuksissa puhutaan melkoisista rahoista ja tulevaisuuden asiakkaista. Sovimme, että myyjä lähettää minulle vielä torstai päivän aikana sähköpostilla linkin tarjouspapereihin. Tutustun tarjoukseen viikonlopun aikana, kun töiltäni ehdin, ja myyjä soittaa uudelleen maanantaina.

Kaiken tämän lopputulos on se, etten vieläkään ole saanut myyjältä sähköpostia. Vaivaiset puolitoista viikkoa kulunut, mutta ei. Ei vaikuta kovin luottamusta herättävältä. Eikä saa minua vakuuttumaan If-vakuutusyhtiöiden toiminnasta. Jos tälläiset pikkuasiat ontuvat ja niitä kämmätään, niin kuinka saadaan hoidettua oikeasti tärkeitä asioita? Taidan siis pysyä vanhan vakuutusyhtiöni asiakkaana. Joku kyllä yritti soittaa minulle kerran, mutta ei enää toistamiseen kun en kerinnyt vastaamaan.

Sen verran If:stä kuului, että jokin oma kansio automaatti lähetti tekstiviestin ja sähköpostin, niihin ei siis missään nimessä saa vastata koska niitä ei käsitellä, jostain tarjouksesta omassa kansiossani. Ja tarjous pitäisi hyväksyä kolmen päivän sisällä. Lähettämiseen meni siis 8 työpäivää ja tieto siitä tuli jonkin automaatin kautta. Ja aikaa tutustua 3 päivää.

No, puhelinmyyjien ammattitaito tuli taas todistettua. Harmi vain kun maine ei mene myyjiltä vaan yritykseltä mitä he edustavat. Tällä kertaa ei tullut kauppoja ja tuskin tulee tämän yhtiön kanssa tulevaisuudessakaan. Kaksi perättäistä huonoa kokemusta samasta firmasta.

Tälläistä tällä kertaa, tulevaisuudessa taas kuvapäivityksiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tämän blogin kommentit tarkastetaan ennen julkaisemista. Epäasialliset kommentit tullaan poistamaan.